Nu och då dyker det upp människor som har en idé och inte tvekar att genomföra den. Många har stora och bra idéer men det är dom som kan konkretisera tankarna och omsätta dom i handling och sedan visar uthållighet, som står kvar som vinnare.
Adam Beyer tvekar och funderar säkert mycket men det avtryck hans handlande gör pekar på det motsatta.
1996 när den då 20 årige Beyer startade sitt skivbolag Drumcode visade han mod och beslutsamhet. Adam trodde på sin idé och förstod att det var ett av dom snabbaste och bästa sätten att ta karriären vidare. Drumcode firar nu 15 år och att det skulle bli en så framgångsrik resa vågade nog inte ens han tro på.
Till en början var det ett sätt att snabbt kunna få ut sina egna produktioner och framförallt kunna få spelningar som dj utanför Sverige och som en konsekvens inspirerade han andra att göra likadant. Robert Leiner och Cari Lekebusch hade redan visat att det med Sverige som bas var möjligt att sprida techno.
Drumcode och Adam Beyers kanske främsta förtjänst dom allra första åren var att han musikaliskt var så obevekligt hård och karg. Begreppet Stockholmstechno föddes och spreds till klubbar världen över. Hård, komprimerad och en näst intill oigenomtränglig matta av rytmer och effekter utgjorde till en början grunden för den framgångsrika Stockholmstechnon. Adam Beyer var tidigt den självklara motorn och som sådan drog han med sig alla runtomkring sig.
Drumcodes utgivningstakt blev allt intensivare under slutet av 90 talet tills Adam kände att han nått till en musikalisk återvändsgränd. Han höll upp med skivsläppen och var nära att avsluta kapitlet Drumcode men beslöt sig istället för att vidga begreppet och ta in nya influenser. Dom senaste tre åren har skivbolaget klivit in i sin allra intensivaste fas och ger nu ut minst en ep i månaden.
15 years of Drumcode heter den 28 spår massiva samlingen som släpptes härom veckan. Det är en skiva som inte blickar bakåt då den bara består av nytt material. Nicole Moudaber, Harvey Mckay, Gregor Tresher, Gary Beck och Slam är några av det utländska namnen som samsas med dom självklara svenska; Adam Beyer, Cari Lekebusch, Joel Mull, Jesper Dahlbäck, Nima Khak, Nihad Tule och Pär Grindvik. Några av mina personliga favoriter från Drumcodes utgivning är Cari Lekebuschs Jon’s secret technique som både visar upp bolagets hårda sound men likväl känns Lekebusch skeva ljudbild igen.
Med Malmös Patrick Siechs och låten Crude visade Drumcode att det både finns musikalisk bredd och att dom är snabba på att ta sig an nya förmågor.
15 years of Drumcode har redan firats rejält runt om på klubbar i europa och den 25e december har turen kommit till Sverige och Berns i Stockholm. Joseph Capriati, Nihad Tule, Nima Khak, Joel Mull, Ida Engberg och Adam Beyer håller technofanan vajandes hela natten.
En av mina favoriter från nya samlingsskivan är med Pär Grindvik & Billie
😀 Bra skit!
Like
Vilken bra artikel! Ni vill inte publicera/översätta den på engelska så sprider jag den gärna på swedishtechno.com
/Emma
Bra artikel Calle, man blir riktigt peppad, särskilt när man flyttat till utlandet och läser om hemlandets technoscen.
Tackar Calle! Kul att läsa, minns helt plötsligt tiden jag hade en sajt som hette Stjärtlapp. Varje Drumcodesläpp var en väldigt speciell händelse.
Emil, Stjärtlapp var ju roligt och ambitiöst! Du höll ju på ganska länge.